Sådan bliver du chefens favorit med data

Fredag havde jeg fornøjelsen af at høre en række spændende oplæg til Key Takeaways fra SXSW 2017. Blandt andre Lars Aaes fra DR fortalte om robotternes indtog i journalistikken. Dygtige programmører kan lave avancerede robotter, fordi det er blevet forholdsvis nemt at fodre dem med enorme mængder data. Der er mange spændende perspektiver i robotternes fremmarch, men det fik mig til at tænke på langt mere lavpraktiske måder at arbejde med data på.

Til jobsamtaler taler jeg gerne om det fascinerende ved digitale platforme, som i høj grad er muligheden for at måle, justere og så måle igen. Desværre gør vi ikke ret meget ud af det som journalister, og det er synd. Journalistisk mavefornemmelse er en god ting, men data er endnu bedre.

Splittest

Det amerikanske medie Upworthy splittester alle deres overskrifter. Det vil sige, at hver historie får forskellige rubrikker, som derefter bliver vist til de besøgende og efter noget tid ved systemet hvilken rubrik, der giver flest kliks. Mig bekendt er der desværre ikke danske medier, som for alvor har taget split testningen af rubrikker til sig.  Det er på trods af, at der ligger et ekstremt stort potentiale for at booste antallet af sidevisninger og det vil udfordre automatreaktionen om, at clickbait altid er bedst.

Vil man gå mere avanceret til værks, kan man splitteste på flere aspekter artiklen. Hvorfor ikke splitteste på både rubrikker, billeder, links til relaterede artikler, gallerier, videoer osv og på den måde bruge data til at fastslå, hvilken kombination af elementerne, der klarer sig bedst? Skal den model være rigtig effektiv kræver det selvfølgelig et site med meget direkte trafik.

Gå på opdagelse i Google Analytics

Mange journalister har lært enkelte sider i Google Analytics at kende. De har vænnet sig til at kigge på antallet af realtidsbesøgende og til nød, hvordan deres egne artikler klarer sig. Her er der virkelig lavthænge

nde frugter, der bare venter på at blive plukket af den digitale redaktør.

Google Analytics kan eksempelvis fortælle dig, hvilke af dine sider (artikler), der har den højeste afvisningsfrekvens – altså hvor mange brugere, der er smuttet igen efter kun at have set den ene side. En høj afvisningsfrekvens peger på, at links til relaterede artikler, gallerier og hvad du ellers har til at generere sidevisninger ikke virker. Skift dem og se hvordan det påvirker afvisningsfrekvensen.

(I øvrigt kan jeg slet ikke beskrive hvor tåbeligt det er, at tælle gallerier med i antallet af sidevisninger. Det er udelukkende tomme kalorier og siger INTET om din evne til at tiltrække brugere.)

Google Analytics kan også fortælle dig, hvilken af dine artikler, der får mest trafik internt. Altså hvilken af dine artikler fungerer bedst som en relateret nyhed. Dyk ned i det. Er artiklen bare linket til mange gange? Eller rummer den noget, du kan tage med og overføre til andre artikler?

Fra et kommercielt synspunkt, kan der være en idé i at undersøge hvilke søgeord, der i den seneste uge har skabt mest trafik til dit site. Er det eksempelvis en artikel om den nye iPhone, kan du indsætte affiliatelinks til mobilforhandlere, henvise til en permissiongivende  konkurrence, hvor man kan vinde den eller lade brugerne signe up til en særudgave af dit nyhedsbrev med gode mobiltricks.

Den hurtige test

Skal der arbejdes systematisk med optimering er det en fordel at opsætte Google Analytics til det i form af event og målsporing. Men nogle gange er det bare et spørgsmål om at finde ud af, hvor mange der klikker. Til det formål kan jeg anbefale at bruge en URL-forkorter med indbygget statistik. Så udover at gøre din URL-kortere indsamler den også data om brugerne, der klikker. Det kan være: hvornår klikker de? Hvorfra klikker de? Hvor mange klikker? Osv. I stedet for at linke med dit oprindelige link, bruger du bare den forkortede udgave. Resten sker automatisk.

Premium URL Shortener er et godt værktøj til det.

Syv kortværktøjer du bør kende

Det er nemmere end du tror at lave et informativt kort
Read More
Syv kortværktøjer du bør kende

Sådan bliver du chefens favorit med data

Du kan bruge data til at spare tid og tjene flere penge
Read More
Sådan bliver du chefens favorit med data

Den perfekte longread

Få inspiration til, hvordan du kommer i gang med lange, interaktive multimediefortællinger
Read More
Den perfekte longread

Kortet der venter på at blive lavet

En kort guide til det interaktive kortværktøj Datawrapper
Read More
Kortet der venter på at blive lavet

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *